Amorālā Amoralle?

Kādu vakaru, sēžot gultā un turot rokā kūpošu tējas krūzi, atvēlēju pusstundiņu jaunāko modes&skaistuma blogu ierakstu lasīšanai. Uzspiedu uz WhimsicalAgnesiga bloga ieraksta un — bladāc! — acu priekšā izlec plika dāma ar mazu, melnu grāmatiņu starp kājām, uz kuras rakstīts Amoralle. Pirmās domas: Vai kāds uzlauzis Agneses kontu? Vai tiešām internets jau nodzīvojies tik tālu, ka, klikšķinoties pa modes blogiem, var uzdurties pornogrāfijai?

Nē, nē, izrādās SockBox nomainījis nosaukumu un tēlu. Lai nu būtu.

Bet vakar vakarā otrais pārsteigums — Linda Curika raksta par “pornifikāciju”, par piemēru ņemot SockBox “rebrendingu”. Izrādās, seksualizētās reklāmas sievietes ir padrījušas par “pakaramajiem, manekeniem bez jūtām un reizēm bez galvas, objektiem” un pastrādājušas vēl citas riebeklības.

Blogā gan nav nevienas atsauces uz kādu pētījumu vai citu sakarīgu avotu, kas atbalstītu Lindas pozīciju, tāpēc es nepakautrēšos turpināt tādā pašā garā.

“Sex sells!” ir sauklis, ko ar smīnu vai bez, bet tomēr māca topošajiem reklāmistiem — pati esmu dzirdējusi. Un tas patiešām strādā, kā parāda fakts, ka Linda Curika nudien ir satraukusies. Man jau šķiet, ka vienīgā problēma šeit ir tāda, ka “pārdodamajam seksam” nav nemaz tik daudz alternatīvu, tāpēc arvien jaunās reklāmās vajag arvien vairāk seksa, lai no tā vispār būtu kaut kāda jēga. Daži gadi reklāmas industrijā un, lūk, rezultāts — kaila sieviete, kuras intīmākās vietas piesedz tikai Bībelei līdzīga grāmatiņa.

Nepārprotiet, sieviešu objektificēšana ir svarīga tēma gan man, gan jums. Tikai man, atšķirībā no Lindas, nešķiet, ka šim procesam ir īpaša saistība ar kailiem sieviešu ķermeņiem reklāmās — tie vienkārši ir skaisti un (atšķirībā no atkailinātiem vīriešiem) piesaista abus dzimumus un gandrīz visu seksuālo orientāciju pārstāvjus.

Es esmu nobažījusies gandrīz tikpat ļoti kā Linda, taču es drīzāk ieteiktu sievietēm izmest savus Cosmo un tamlīdzīgus žurnālgaldiņu dekorus. Es reiz mēģināju lasīt sieviešu žurnālu un saprast, kādas vērtības tas propagandē. Īsumā – tev ir jāpārzina šie 99 seksa paņēmieni, lai liktu VIŅAM atkal izbaudīt jūsu remdeno seksa dzīvi; tev jāizpilda šie vingrinājumi un jāievēro jaunā diēta, lai tiktu vaļā no savas riepas, jo kuram vīrietim gan tāda patīk; tu šosezon nevari izskatīties labi bez šīs lupatiņas TIKAI par Ls 99.99! Nu, jūs sapratāt.

Saskaņā ar manu pieredzi, uz objektificēšanu, pornificēšanu un visām pārējām -šanām galvenokārt pavelkas tikai sievietes, kad pakļaujas greizām vērtībām (kuras, starp citu, tām ieborē citas sievietes). Savukārt vīrieši pret sievietēm galvenokārt (es nerunāju par ekstrēmiem gadījumiem) izturas tieši tā, kā viņas sevi nostāda. Bet var jau būt, ka es kļūdos.

Atgriežoties pie Amorelles, es pieļauju, ka bijušais Sockbox nemaz negribēja pornificēt nabaga Latvijas sievietes un lasa Lindas Curikas rakstu ar zināmu neizpratni. Visticamāk, Amorelle vienkārši gribēja būt vietējais Agent Provocateur. Un esmu pilnīgi pārliecināta, ka pie sajūsmas brēcieniem zem Agneses ieraksta vainojams fakts, ka katrs komentārs piedalījās konkursā par ielūgumiem uz Rīgas modes nedēļas skati. Galvu augšā, Linda, nav viss tik traki!

3 thoughts on “Amorālā Amoralle?

  1. Maza Balta saka:

    Ļoti interesants skatījums uz šo tēmu! Tavs viedoklis ir diezgan pārliecinošs!

    Bet sievietes taču ir aizmirsušas, ko nozīmē iedot vīrietim pliķi par rupjiem jokiem viņu sabiedrībā!🙂 Šķiet, Lindas Curikas raksts ir tieši par to!

    Jā, un par to, ka Amorallei reklāma ir izdevusies, nerodas šaubu.

  2. curiha (@curiha) saka:

    Liels tev paldies par komentāru! Protams, ka pirmais solis ir Cosmo u.tml. izmešana, es tev pilnīgi piekrītu! Tomēr nepiekrītu tam, ka sievietes ķermenis piesaista abus dzimumus, bet vīriešu nav ‘tik skaists’ un piesaista laikam jau tikai gejus. Man kā vīrietim šis šķistu aizvainojoši un man kā sievietei – teikšu godīgi – gribas redzēt skaistus vīriešus. Runājot par atsaucēm – visa feministiskā literatūra raksta par to, kāpēc sievietes pornificēšana nodara ļaunumu tam, kā sabiedrība skatās uz sievieti. Labajā augšējā raksta stūrī kā papildus literatūra ir piedāvājumā grāmata par pornifikāciju medijos (http://www.amazon.com/Pornification-Sex-Sexuality-Media-Culture/dp/1845207041)

  3. Karina saka:

    Tiesam loti interesants topiks. Tu un Linda, abas esat pateikusas visu, kas vajadzigs. Varu tikai dalities ar savu pieredzi. Nesen man bija fotosesija un jutos neerti, jo caur vienu topinu, kurs man bija jamodele vareja redzet krusu galus. Pateicu savam agentam, un vins tikai teica, ka tas tacu modes industrija ir pilnigi normali. No big deal. No deal at all. Taja bridi tiesam jajutas, ka pakaramajam.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s