Kad parfimērija satiekas ar mākslu (bonusa jautājums: vai vienmēr ir tā vērts?)

Sākot iepazīt parfimērijas pasauli, pirmais pārsteigums ir tās daudzveidība un dažādie slāņi, kurus var atklāt vienu pēc otra, ja vien ir gana liela interese un pacietība. Dažas no galvenajām grupām ir designer (galvenokārt modes dizaineru smaržūdeņi, no kuriem lūzt veikalu plaukti), niche (zīmoli, kuru pamatnodarbošanās ir parfimērija) un indie (nelieli zīmoli, mākslinieciski eksperimenti un spilgta individualitāte, pie šīs grupas varētu pieskaitīt ar pushipijiskās aromātiskās eļļas). Šis būs stāsts par Olympic Orchids, kas ir labs indie parfimērijas paraugs.

Olympic Orchids ir kaismīgās orhideju audzētājas Elēnas Konvejas garadarbs. 2010.gadā viņa uzsāka nelielu smaržu līniju, ko bija iedvesmojusi dažādu orhideju šķirņu aromātu dažādība. Vēlāk pamatkolekcijai pievienojās vairākas citas smaržas, kam par iedvesmas avotu kalpoja dažādas pasaules vietas, literatūras darbi un pat smaržu mīļotāju grupa sociālajā tīklā Facebook. Es šo zīmolu vēlējos iepazīt tā neparastāko izgudrojumu dēļ. Un jāsaka, ka tas man izdevās, lai arī nebiju gaidījusi, ka Olympic Orchids smaržas būs tik tālu no tā, ko vispār uzskatu par smaržām.

Visvieglāk nēsājamās smaržas no manā īpašumā nonākušajām izrādījās Olympic Amber (dūmakaina ambra) un Blackbird (ļoti skujains meža aromāts ar dabīgu ogu piešprici). Šie ir divi aromāti, kuru dāsno 3,5 ml tilpumu droši vien izlietošu līdz pēdējai lāsei. Starp citu, tas nemaz nebūs tik viegli, jo aromāti ir ārkārtīgi spēcīgi un noturīgi priekš EDP koncentrācijas.

Bet tālāk jau sākas joki… Es ļoti vēlējos izmēģināt uniseksa aromātu Woodcut, kas šogad ieguva Art & Olfaction balvu. Nošu saraksts nav garš – ozolkoks, ciedrs, priede un saldumam nedaudz karameles. Rezultāts ir apbrīnojami līdzīgs krāsaino zīmuļu kastei bērnudārzā. Nedaudz nostalģiska un neparasta smarža, ar ko es varbūt pat kādreiz varētu iesmaržoties. Varbūt.

Tai seko Gujarat, kas dažās atsauksmēs raksturota kā tipiska Indijas smarža, bet man vairāk atgādina ļoti neparastu gaisa atsvaidzinātāju. Visprominentākās ir garšvielu notis, kas sajaucas ar koksni un ziediem.

Nākamās trīs smaržas ir, teiksim tā, mākslas darbi, ko apbrīnot no attāluma. Lasi: ar tām labāk nesmaržoties. Šeilas Egenbergeres grāmatas Quantum Demonology iedvesmotais aromāts Dev #2 man smaržo tikai un vienīgi pēc marinētām olīvām ar visu tām raksturīgo etiķaino sāļumu, kaut arī nekas notīs par to neliecina – tur ir vīraks, kanēlis, krustnagliņas, agars un dažas dzīvnieku pasaules notis. Un galu galā pat roze! Turpretī Salamanca kompozīcija ir tieši tas, par ko uzdodas. Notīs minēta āda, māls un siens. Tā ir sausa un spēcīga kombinācija, kas man nezināmu iemeslu dēļ izsauc nelabumu.

Tomēr ne tādu nelabumu kā mana pasūtījuma pēdējā varone Tropic of Capricorn, ko tik ļoti gaidīju, ka pat pasūtīju nedaudz lielāku 4,5 ml iepakojumu. Smaržūdens ir no 100% dabīgām sastāvdaļām. Uz Henrija Millera romāna balstītais aromāts raksturots kā tropisks, taču veiksmīgi izvairoties no visām šāda veida smaržām raksturīgajām klišejām, tikko pāršķeltiem kokosriekstiem, alkoholiskiem kokteilīšiem pludmalē un tamlīdzīgi. Gaidot sūtījumu savā pasta kastītē, palasīju Millera semiautobiogrāfisko romānu Vēža trops (Mežāža trops ir vēlāk sarakstīts prīkvels), un teikšu godīgi, man tas brīžiem uzsita sliktu dūšu. Un varbūt tāds bija Elēnas Konvejas mērķis, jo tāda pati reakcija man ir pret viņas radītajām Tropic of Capricorn smaržām – tā ir visīstākā kūts smarža! Mājlopi, urīns, izkārnījumi – viss vienā putrā! Pieļauju, ka lielākā vaininiece ir dzīvnieku valsts nots – damans, kas kombinēts ar ambru, mango un baltajiem ziediem. Kaut gan man joprojām nav skaidrs, kā iespējams iegūt tik reālistisku kūts smaku, varbūt to var uzskatīt par ironisku mākslas darbu.

Jāsaka, ka man nelielā paciņa no Olympic Orchids izvērtās par ļoti interesantu pieredzi, lai gan tā nebija īsti manā komforta zonā. Man patīk sevi laiku pa laikam nostādīt izmēģinājuma trusīša lomā, dažreiz tas vainagojas panākumiem, bet citreiz vienkārši dod vēl nebijušu pieredzi. Šis būs otrais gadījums.

9 thoughts on “Kad parfimērija satiekas ar mākslu (bonusa jautājums: vai vienmēr ir tā vērts?)

  1. roselouxembourg saka:

    Ļoti interesanta pieredze ar smaržām, kas man atsit jebkādu vēlmi tās pasūtīt 🙂 Un “Vēža trops” man ir viena no atmiņā paliekošākajām grāmatām, kas lasītas studiju laikos – tieši ar savu smalko balansu starp riebumu, marginālo sižetu un domāšanas izraisīšanu jebkuram lasītājam.

    • Annija saka:

      Jā, ja man būtu iespēja nokompletēt iepazīšanās komplektu vēlreiz, tas sastāvētu no daudz mierīgākajiem orhideju vai gourmand aromātiem, jo šie man ir par ekstrēmu. Bet ir arī tiem sava auditorija – Fragrantica smaržu fanu forumā ir vismaz viena dāma, kas Tropic of Capricorn ierindo starp savām top 5 smaržām, un vēl daži cilvēki, kam tās patīk. Varbūt viņi nekad nav paviesojušies laukos.

  2. Vanda saka:

    Varbūt skanēs nedaudz (ļoti) jocīgi, bet mani pamatīgi ieintriģēja ta kūts smarža! 😀 Gribētos pasmaržot šādu mākslas darbu, bet, protams, no attāluma.

    Man patīk šī smaržu sūtīšana “uz aklo” – vienmēr zini, ka pārsteigums garantēts.

    • Annija saka:

      Es tev labprāt atdāvināšu, jo negribu viņu redzēt nevienā acī! 😀 Ja vēlies, atraksti man uz e-pastu, sarunāsim 🙂

    • Vanda saka:

      Nē, nē, paldies, es arī viņas savā īpašumā nevēlos. 😀 Varbūt kādreiz manīšu dzīvē Olympic Orchids stendu, tad arī izbaudīšu šos garadarbus.

  3. ilze saka:

    he he, traki bet smiekligi ar to kūts parfimu :)) es mīlu pasūtīt smaržas bez smaržošanas, maximums trīs nav derējušas 🙂

    • Annija saka:

      Tā ir tāda laimes spēle, jo dažreiz paveicas un vēl pie tam ļoti, bet citreiz ir vilšanās. Vai kādreiz esi uz dullo pasūtījusi pilnu smaržu iepakojumu? Es pagaidām vēl tikai paraudziņus.

Komentēt

