Kas ir nišas parfimērija un ar ko tā ir atšķirīga

IMG_1204

Penhaligon’s Elixir

Kad sāc nopietnāk interesēties par smaržu pasauli, ar vārdu salikumu “nišas parfimērija” nākas saskarties bieži, un dažreiz tas rada vairāk jautājumu nekā sniedz atbilžu. Sāksim jau ar to, ka nav vienprātīga šī jēdziena skaidrojuma. Populārākā definīcija – nišu pārstāv kompānijas, kuru galvenā nodarbošanās ir parfimērija, kamēr modes namiem un dziedātājiem smaržu ražošana ir papildus ienākumu avots. Taču vārdiem “nišas parfimērija” mēdz saprast daudzas un dažādas lietas – augstākas cenas, labāku kvalitāti, neatkarību no konglomerātiem, lielāku oriģinalitāti un radošo neatkarību, augstvērtīgākas sastāvdaļas. Tā var būt taisnība, bet tikpat labi var arī nebūt.

Ieskicēšu visai parupju klasifikāciju, lai kļūst skaidrāka nišas parfimērijas vieta tirgū. Sākot ar lētāko un pieejamāko līdz “augstākajiem plauktiem”:

  • masu patēriņa (generic) parfimērija – vairums produkcijas, ko sastopam Drogās un citās vietās, kur primāri neejam pirkt smaržas. Daudzas no tām var būt “iedvesmojušās” no pazīstamiem aromātiem, taču parasti neizceļas ar lielu kvalitāti un noturību vai oriģinalitāti;
  • slavenību parfimērija – smaržas, kas iznāk ar kāda slavena dziedātāja, aktiera vai kā citādi zināma cilvēka vārdu. Parfimērija daudzām slavenībām ir ienesīgs papildus bizness. Šajā lauciņā labus panākumus guvušas Britnija Spīrsa, Bejonsī, Madonna un Keitija Perija. Cenu kategorija – tāda, lai fani var atļauties;
  • dizaineru parfimērija – ar šo kategoriju galvenokārt sastopamies Latvijas parfimērijas veikalos. Tajā ietilpst modes zīmolu radītie aromāti, kas ir ne tikai papildinājums tērpiem, bet lielisks peļņas avots pats par sevi. Ne visi var atļauties Dolce&Gabbana kleitu, taču, dzenoties pēc gabaliņa no luksusa, nopirks L’Imperatrice smaržas. Starp citu, modes zīmoli lielākos ienākumus gūst tieši no šādiem nelieliem un salīdzinoši pieejamiem produktiem – smaržām, kosmētikas, naudasmakiem, lakatiņiem;
  • nišas parfimērija – liels katls, kurā samesti visdažādākie ražotāji un produkti. Pastāv priekšstats, ka niša ir kaut kas ekskluzīvāks, kvalitatīvāks un dārgāks, taču ne vienmēr tā ir. Saskaņā ar manu definīciju, tie ir zīmoli, kuru pamatnodarbošanās ir parfimērija un oriģināldarbu radīšana tās ietvaros. Tātad šajā kategorijā var ieskaitīt gan populāro un plaši pieejamo Guerlain, gan mākslinieciskā vientulībā dzīvojošo Tauer. Kas šajā kategorijā neiederas? Par spīti augstajām cenām un šķietamajai ekskluzivitātei, Chanel un Tom Ford aromāti tomēr pārstāv dizaineru parfimēriju.

Kāpēc izmēģināt nišas parfimēriju?

Uzturoties smaržu forumos, manā prātā iezīmējušies galvenie iemesli, kāpēc cilvēki pievēršas nišas parfimērijai – atšķirīgā meklējumi, neapmierinātība ar meinstrīma piedāvājumu, vēlme iegūt vislabāko un kvalitatīvāko. Es pie tās nonācu nejauši – uzdūros informācijai par lapu, no kuras var pasūtīt nišas zīmolu smaržu paraudziņus. Toreiz saņemtie nebija manā gaumē, bet parādīja, ka šajā jomā ir kaut kas vairāk – jauna vieta atklājumiem. Turpinot meklējumus, atklājās pavisam cita smaržu pasaule.

Lai cik daudz nebūtu mītu par nišas parfimēriju, viena lieta ir taisnība – tajā atrodami daudzi radoši, unikāli un inteliģenti aromāti. Nišas zīmoli dod parfimēriem lielāku radošo brīvību, jo nav jāseko mārketinga brīfam un jādomā, kā izpatikt pilnīgi visiem (ar ko bieži grēko dizaineri). Līdz ar to pie nišas smaržām nonāk cilvēki, kuri meklē interesantākas, vēl neiestaigātas takas. Līdzās klasiski skaistiem ziedu aromātiem ir smaržas, kas atgādina austrumniecisku garšvielu tirdziņu (Tauer L’Air du Desert Marocain), jutekliski baltie ziedi (Frederic Malle Carnal Flower), gotiskas kompozīcijas (Juliette Has A Gun Midnight Oud)… Dažiem aromātiem ir vesels stāsts, piemēram, Parfums d’Empire Ambre Russe atspoguļo Krievijas impērijas spožumu, bet Frederick Malle Lipstick Rose ir dārgas kosmētikas smarža no Holivudas zelta laikmeta dīvu ģērbtuvēm, pareizināta ar tūkstoti.

Vairāki nišas zīmoli piedāvā samērā klasiskas un viegli saprotamas kompozīcijas, bet ar savu odziņu – no pašas izmēģinātajiem varu ieteikt M.Micallef un Maison Francis Kurkdjian. Savukārt citi regulāri nāk klajā ar aromātiem-mākslas darbiem, ko labāk baudīt lepnā vientulībā, jo “netrenētiem” apkārtējo deguniem tie visdrīzāk izsauks nepatiku.

Patiesība un izdomājumi

Lai arī nišas zīmoliem nav milzīga mārketinga budžeta, tomēr intriga tiek uzturēta. Daudzi nišas zīmoli lepojas ar savu seno vēsturi un tradīcijām, kas ir to lielākais selling point. Tomēr ne vienmēr tā ir taisnība. Viens no dārgākajiem nišas zīmoliem ir Creed, uz kura pudelēm greznojas gadaskaitlis 1760. Taču tas ir gads, kad zīmols sāka nodarboties ar apģērbu ražošanu; pirmais zināmais Creed aromāts tirgū iznāca 1975.gadā. Nav nekādu pierādījumu, nevienas pašas pilnas vai tukšas Creed smaržu pudelītes, kas iznākusi agrāk par 70.gadiem. Tas gan netraucē zīmolam preses relīzēs spēlēties ar vārdiem un faktiem, bet internetā ik pa laikam parādās apgalvojumi, ka, piemēram, 1963.gadā mirušais Džons Kenedijs bijis liels Creed smaržu fans.

Šādu gadījumu dēļ ar zināmu skepsi jāraugās uz nišas zīmolu stāstiem par to vēsturi, sakariem ar pasaules karaliskajām ģimenēm un slavenībām, kā arī izejvielām. Piederība nišai nenozīmē, ka smaržās izmantotas tikai dabīgas vai ļoti ekskluzīvas sastāvdaļas. Preses relīzes dažreiz izpušķotas ar tēlainiem apzīmējumiem, kas jomas pazinējiem šķiet komiski, bet patērētājiem rada ilūziju par kaut ko īpašu un neatkārtojamu.

Nišas parfimērija – kur sākt?

Ja radusies interese par nišas smaržu pasauli, vienkāršākā iespēja ir doties uz veikalu Neroli vai izpētīt (nelielo) piedāvājumu Stockmann, Kristiana un Douglas veikalos, kur nopērkami tādi zīmoli kā Serge Lutens, Acqua di Parma, Creed un citu zīmolu aromāti.

Vēl viens veids ir pasūtīt smaržu paraudziņus internetā. Es tam dodu priekšroku, jo ar paraudziņu pietiek vairākām lietošanas reizēm, kuru laikā var pārliecināties par kvalitāti, noturību un to, vai smaržas patiešām atbilst valkātāja gaumei un tik drīz neapniks. Manā skatījumā ļoti svarīgas lietas, par kurām pārliecināties pirms simt vai pat vairāk eiro izdošanas par smaržu pudelīti. Taču brīdinu – kad sāk smaržu testēšanu, tad maisam gals vaļā un nav tik viegli pārstāt! 🙂

Mani ieteikumi labiem paraudziņu komplektiem par pieejamām cenām:

  • Jovoy Paris Black box kastīte – pieci 5 ml paraudziņi par 30 eiro. Tiesa gan, piegāde uz Latviju izmaksā vēl tikpat, toties izvēle laba un paraudziņi dāsni.
  • Frederic Malle mājaslapā var izpildīt personības testu. Drīz vien saņemsi ziņu no zīmola pārstāvja, kurš ieteiks piemērotākos aromātus un piedāvās nosūtīt trīs 3,5 ml paraudziņus, ja segsi pasta izdevumus. Man visi trīs paraudziņi bija trāpījums desmitniekā!
  • Juliette Has A Gun piedāvā astoņu standarta izmēra paraudziņu komplektu par desmit eiro.
  • Tauer ļauj nokomplektēt piecu paraudziņu komplektu par 28,50 eiro, bet var pasūtīt arī atsevišķus paraudziņus.
  • Maison Francis Kurkdjian mājaslapā par 14 eiro var nopirkt četru paraudziņu komplektu (pēc paša izvēles).
  • Atelier Cologne piedāvā 25 paraudziņu komplektu par 25 eiro. Vairums zīmolu koncentrējas uz vienu galveno noti, tāpēc “jauniņajiem” tā ir laba pirmā iepazīšanās ar parfimēriju kā tādu un iespēja atrast savas mīļākās notis.

Daudziem nišas zīmoliem mājaslapā var atrast paraudziņus – tā ir pirmā vieta, kur tos meklēt! Lai veicas atrast sev ko īpašu!

Advertisements

8 thoughts on “Kas ir nišas parfimērija un ar ko tā ir atšķirīga

  1. Vanda saka:

    Nišas smaržas laikam ir mans mīļākais skaistumkopšanas atzars, kuru apspriest un pētīt. Vienu reizi intereses vadīta pasūtīju pāris paraudziņus, un jā, ir āķis lūpā! 😀
    Nezinu, vai Diptyque ir pieskaitāmi nišas kategorijai, bet tieši no viņiem visas izmēģinātās smaržas ir kļuvušas par viennozīmīgiem favorītiem. Nesen iepazinu arī Penhaligon’s burvību caur Juniper Sling, kas smaržo pēc svaiga, nedaudz alkoholiska kokteiļa. Vienvārdsakot, gan paraudziņu skaits, gan vēlmju saraksts turpina augt.

    Noteikti gaidīšu vēl šāda veida rakstus! 🙂

    • Annija saka:

      Paldies! Cik nu esmu dzirdējusi, tad visiem iepazīšanās ar nišas smaržām sākas gandrīz vai nejauši, bet drīz vien jau līdz ausīm iekšā 🙂 Kas tev vēl patīk no izmēģinātājam zīmoliem/smaržām?

  2. Vanda saka:

    Man ļoti patīk teju vai visa Acqua Di Parma Mediterraneo sērija ar Ginepro di Sardegna mana vēlmju saraksta pašā augšā, kā pāris Serge Lutens un L’Artisan Parfumeur aromāti. Bella Freud arī patīkami pārsteidza. 🙂

  3. Una saka:

    Es no smaržām turos pa lielu gabalu vispār, jo jebkuras man izsauc alerģiju.. Bet dažreiz intereses pēc veikalā pieeju pasmaržot turbo dārgos zīmolus, ar domu, nu kas tur ir tik īpašs. Man radās jautājums – vai Jo Malone arī būtu pieskaitāms pie nišas parfimērijas vai tomēr nē?

    • Annija saka:

      Kā jau rakstīju, nišas definīcijas ir dažādas, bet Jo Malone parasti bez liekām diskusijām pieskaita šai kategorijai.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s