Kāpēc Facebook ir pārliecināts, ka brīvām sievietēm vajag interneta psihologus un krūšu implantus?

Screenshot (21)

Nesen sāku domāt, ka varbūt esmu mazliet sajukusi prātā. Saka, ka pēc šķiršanās katrā dziesmā, kas skan radio, varot savilkt paralēles ar savām dvēseles ciešanām. Man pēc nonākšanas brīvas meitenes statusā sāka šķist, ka ar mani runā Facebook reklāmas…

Tūlīt pēc šķiršanās mani sāka vajāt piedāvājumi parunāties ar online psihologu. Kā ver vaļā Facebook, tā tev pretī – jūties skumji? Mēs varam palīdzēt! Nedaudz vēlāk to vietā nāca citas reklāmas, proti, man piedāvāja krūšu implantus. Sak, ja jau nav tik bēdīgi, lai vajadzētu psihologu, tad vismaz parādi tam puņķutapam, ko viņš ir zaudējis! Pa vidam, protams, pavīdēja arī iepazīšanās aplikāciju reklāmas, bet kārtīgu ķirsīti uz tortes uzlika pēdējais tārgetētais brīnums – avārijas kontracepcijas reklāma. Ja nu tajās iepazīšanās aplikācijās gāja karsti!

Tehnoloģiju attīstība mani parasti nedzen paranojā, taču fakts, ka dažu nedēļu garumā man mēģināja pārdot tik specifiskas lietas un ka tas notika tieši šādā laikā, lika aizdomāties. Varbūt tas viss patiešām ir vienos vārtos… Nevar taču būt, ka mākslīgais intelekts zina manu attiecību statusu, ko nekur virtuālajā vidē neesmu norādījusi! Vai varbūt tomēr?

Sāku pētīt, kā tad īsti ir. Izrādās, Facebook par katru no mums zina diezgan daudz un to nemaz neslēpj – taču, visticamāk, šo informāciju tu neatradīsi, ja vien speciāli nemeklēsi. Spiežot uz šīs saites, ikviens var gūt nelielu ieskatu tajā, kādās interešu grupās Facebook ir tevi iegrupējis. Droši vien pamanīsi tur lietas, par ko patiešām pēdējā laikā esi interesējusies vai meklējusi informāciju, lai gan Facebook nekā to neesi atzīmējusi. Piemēram, Facebook domā, ka mani interesē bitkoini – un patiešām, esmu par tiem internetā (ne Facebook) lasījusi un rakstījusi darba vajadzībām. Tur parādās arī Nespresso; es nesen iegūglēju automāta un kapsulu cenu. Piefiksēts ir arī Badoo – iepazīšanās aplikācija, kurā kādu vakaru piereģistrējos, nogarlaikojos un pēc pāris stundām izdzēsos.

Sadaļā “Your information” var redzēt, kādās reklāmdevējiem interesējošās grupās esi ierindots. Mani neizbrīna, ka Facebook zina manu telefona modeli un datora operētājsistēmu, bet esmu tikusi arī tādās kategorijās kā “tuvos draugos ar ārzemniekiem” un “futbola/regbija fanu draugi” – un tā ir pilnīga taisnība, jo pēdējā gada garumā uzturēju ļoti aktīvu kontaktu ar cilvēku, kas perfekti atbilst šīm divām pazīmēm.

Izklausās nedaudz baisi? Jā, ir jau arī. Facebook oficiālā informācija kā vienmēr ir visai nekonkrēta un izplūdusi, taču šajā atvērumā par reklāmām izkristalizējas galvenie kanāli, kas Facebook ļauj iegūt informāciju par saviem lietotājiem: informācija, ar ko publiski un tīšuprāt dalies Facebook un Instagram; veikalu lojalitātes programmās norādītie personas dati, kurus tie var savilkt kopā ar tavu Facebook profilu; ja esi apskatījis interneta vietnes, kurās instalēts Facebook Pixel (tātad vairums lapu internetā); dati par atrašanās vietu. Trešais punkts man šķiet vissvarīgākais, jo, kā es to saprotu, ļauj Facebook ļoti efektīvi monitorēt tavus interneta lietošanas paradumus un apmeklētās lapas laikā, kad esi ielogojies savā Facebook profilā.

Līdz ar to var aptuveni nojaust, kā Facebook ātrāk par manu ģimeni un draugiem uzzināja, ka esmu single. Starp manām interesēm atrodamas aplikācijas Tinder un Bumble, kas droši vien mākslīgajam intelektam ir signāls – šī sieviete ir pavisam nesen izšķīrusies. Tātad, lai arī savu attiecību statusu nekur neesmu norādījusi, ļoti iespējams, ka tas tika pavisam vienkāršā veidā izsecināts un no tā laika es tiku reklāmdevējiem “pārdota” kā daļa no auditorijas: cilvēki, kuriem nav attiecību.

Kāpēc reklāmdevēji domā, ka viņu produkti ir nepieciešami tieši sievietēm, kas ir vienas, jau ir cits jautājums. Rūpēties par savu garīgo veselību un labsajūtu ir svarīgi – to es nekādā veidā neapšaubu.  Arī plastisko ķirurģiju nenosodu, ja tai ir pozitīva un emocionāli veselīga ietekme uz dzīvi. Bet vai šķiršanās obligāti ir tāds notikums sievietes dzīvē, kas izsit pamatu zem kājām (vajadzīga psiholoģiska palīdzība) vai prasa pacelt pašvērtējumu (krūšu implanti)? Un, ja tā, vai nav vismaz mazliet oportūniski šādos brīžos mēģināt to izmantot, lai pelnītu? Šķiet, ka šāda reklāmu tārgetēšana ir balstīta uz stereotipiem par atkarīgo, nepatstāvīgo sievieti, kura labu daļu sava pašvērtējuma piesaista attiecībām un tam cilvēkam, ar ko ir kopā.

Robotu apokalipse varbūt ir vēl tālā nākotnē, bet tehnoloģiju pasaule mainās. Īpaši tas attiecas uz sociālajiem tīkliem. Tie sākās kā nekaitīgas platformas, kurās sazināties ar ikdienā nesatiktiem draugiem un publiski padalīties ar dažādiem krikumiem no savas dzīves. Daudzi joprojām sociālos tīklus uzlūko šādā veidā, taču tā sen vairs nav taisnība. Facebook ir multimiljardu bizness, kas ir ieinteresēts pelnīt. Tā rīcībā ir milzīgs resurss – vairāk nekā divi miljardi aktīvo lietotāju mēnesī. Jā, tā ir vairāk nekā ceturtdaļa no visiem planētas iedzīvotājiem. Facebook (kā jebkura biznesa) mērķis ir no saviem resursiem gūt maksimālu labumu, tātad piedāvāt saviem reklāmdevējiem pēc iespējas detalizētāku, niansētāku un precīzāku auditoriju, rīkojoties likuma ietvaros. Tāda nu ir nākotne. Un, godīgi sakot, man ir mazliet neomulīgi. Diez vai reklāma ziņu joslā liks man nopietni apsvērt krūšu palielināšanas operāciju. Bet, kā pierādīja 2016.gada ASV prezidenta vēlēšanas, tad pasaulē ir cilvēki, kas ar lielākām vai mazākām sekmēm cenšas šādā veidā ietekmēt cilvēku viedokļus. Politika ir politika, taču manipulācijas iespējas ir plašas un aptver visas dzīves jomas. Vai jautājumi “tev ir skumji? gribi parunāt?” laikā, kad varbūt būtu iemesls nedaudz paskumt, sniedz palīdzīgu roku, vai varbūt tieši otrādi – iegruzī vēl vairāk? Iespējams, sagatavojot tam maģiskajam brīdim, kad tiek piedāvāts maksas risinājums.

Starp citu, augstāk norādītajā linkā ir iespējams atslēgt daļu no Facebook informācijas vākšanas kanāliem. Nevaru gan galvot, ka tas kaut ko mainīs. 🙂

Advertisements

One thought on “Kāpēc Facebook ir pārliecināts, ka brīvām sievietēm vajag interneta psihologus un krūšu implantus?

  1. Ne tikai Facebook, bet arī google krāj visādu informāciju par mums. Tāpēc mans vīrs besās, ja es meklēju kaut ko personālo googlē..
    Bet nu ar mani Facebookam ir grūti, esmu pārāk daudzām un dažādām lapām sekoju :).

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

w

Connecting to %s