Divi gadi ar Curly Girl metodi: ko esmu tajos iemācījusies

Gandrīz neticami, bet tūlīt jau būs apritējuši divi gadi, kopš sekoju Curly Girl Method! Agrā rudenī biju domājusi uzrakstīt par savu pirmo gadu ar lokainiem matiem, taču papildus darbam uzsāku intensīvas studijas maģistrantūrā. Tā dēļ brīvais laiks un kāda druska enerģijas kļuva par tādu greznību, ka bloga ieraksts tā arī palika neuzrakstīts.

Uzreiz pateikšu, ka matu kopšana šo divu gadu laikā nav visu laiku slīdējusi kā pa sviestu. Esmu periodiski lietojusi nepareizos līdzekļus, slinkojusi ar maskām, netikusi skaidrībā ar mitruma vs. proteīnu līmeni… Laikam jau tās ir neizbēgamas šī procesa sastāvdaļas. Cenšoties atvieglot dzīvi citām sievietēm ar lokainiem matiem, šajā ierakstā uzskaitīšu dažas no kļūdu un eksperimentu ceļā gūtajām mācībām.

Vissvarīgākā lieta – laba maska un regulāra tās lietošana!

Ļoti, ļoti gribu uzsvērt šo punktu! Tas ir visa pamatā, lai mati būtu kopti, pārmēru nepūkotos un varētu salokoties tādā veidā, kādā daba tiem paredzējusi. Un maska jālieto regulāri, apmēram reizi nedēļā. Atrast labu masku ir svarīgi, bet ne vienmēr viegli. Kā pagaidu variantu varu ieteikt Garnier Hair Food – mans mīļākais ir banānu – ar nelielu matiem draudzīgas eļļas (hohobas, argāna, olīveļļas) piešprici. Pēc tās ieklāšanas matos vismaz uz 20 minūtēm jāuzliek plastmasas dušas cepurīte, vēl ap galvu var aptīt dvieli, jo siltums pastiprina maskas darbību.

Vairākas maskas, ko esmu atzinusi par labām:

InSight Dry Hair Nourishing Mask – pieejama Latvijas frizierveikalos.

Shea Moisture Raw Shea Butter Deep Treatment Masque – ļoti barojoša un mitrinoša.

Shea Moisture Jamaican Black Castor Oil Strengthen & Restore Treatment Masque – arī ļoti mitrinoša maska ar matu stiprināšanai un augšanai labo rīcineļļu.

Camille Rose Naturals Algae Renew Deep Conditioning Mask – efektīva maska ar ļoti labu sastāvu, turklāt pietiek ar samērā nelielu daudzumu, tāpēc tai būs garāks mūžs.

Noughty To the Rescue Intense Moisture Treatment – ļoti mitrinoša maska par draudzīgu cenu, matiem pēc lietošanas ir izteikts spīdums.

Ja matu tips to pieprasa, par labu nāk arī regulāras proteīnu maskas, kaut arī man vislabākos rezultātus dod matu skalošana ar ūdeni, kurā izvārīti rīsi. Uzreiz pēc tam prasās laba mitrinošā maska.

Vietējās matu īpatnības

Ārvalstu avotos var atrast ļoti daudz noderīgas informācijas un ieteikumu. To nevar apstrīdēt. Taču jāpatur prātā, ka tie visbiežāk pielāgoti tādiem matu tipiem, kas Latvijā ir sastopami reti. Ja par atskaites punktu ņemam šo populāro iedalījumu, ārvalstu influenceri un grupas pamatā apspriež 3. un 4.matu tipu, taču Latvijā es biežāk redzu 2B līdz 3A tipam atbilstošas lokas. Lai gan šis iedalījums sadala matus pēc to izskata, nevis kopšanas īpatnībām, tomēr katram tā galam ir raksturīgas vispārējas tendences – viļņainajam 2.tipam lokas būs trauslākas un būs jālieto citādi produkti nekā 4.tipam, kas prasa daudzkārt lielāku mitrināšanu, eļļas, ilgāku ieveidošanas procesu.

Esmu pamanījusi, ka man absolūti neder raking tehnika, jo tā manus matus sadala pārāk sīkās šķipsnās, kuras pēc tam īsti vairs negrib lokoties. Kondicionieri un pēc tam ieveidošanas produktus es lieku slapjos matos ar galvu uz leju, ar squish to condish tehniku, iestrādājot matos ūdeni un produktus. Šajā procesā mati netiek dalīti šķipsnās, taču man dabiski izveidojas apmēram piecas sešas lielas šķipsnas, kas vēlāk žāvēšanas laikā sadalās sīkāk. Taču manas lokas nav tik izteiktas un spēcīgas, lai saglabātu savu formu, ja tiek sadalītas, matiem vēl esot slapjiem.

Vēl viena atšķirība ir saistīta ar klimatiskajiem apstākļiem. Esmu pamanījusi lielu atšķirību starp to, kas maniem matiem vajadzīgs apkures sezonā, bet kas – vasarā. Ziemā nepieciešami treknāki produkti un tie jāizmanto lielākā daudzumā, kamēr vasarā pat daži no maniem mīļākajiem produktiem kļūst par smagu; neskalojamajiem līdzekļiem ievērojami jāsamazina izmantotais daudzums vai arī tos var izlaist pavisam. Uzķert brīdi, kad šīs vajadzības mainās, nemaz nav tik viegli.

Visbeidzot – atsevišķi zīmoli un produkti vienkārši var izrādīties nepiemēroti, jo radīti, domājot par 4.matu tipu. Viens no šādiem produktiem ir Camille Rose Naturals Curl Love Moisture Milk, kam sastāvā ir daudz dažādu eļļu. Tas ir tik smags, ka nostiepj manas lokas, bet dīvainā kārtā neatstāj eļļainu matu sajūtu, tāpēc sākumā nesapratu, kas par vainu. Man šķiet, ka šis produkts vienkārši ir daudz par smagu manam matu tipam, taču noteikti to vēlreiz izmēģināšu ziemā.

Loku “atsvaidzināšana”

Savā Instagram kontā vairākkārtīgi esmu saņēmusi jautājumus, ko es daru, lai lokas saglabātos ilgāk nekā tikai vienu dienu pēc mazgāšanas. Jāatzīst, ka es nedaru praktiski neko! Parasti uz nakti ar scrunchie tipa matu gumiju saņemu “sīpoliņā” galvas vidū, lai nenogulētu lokas. Lietoju arī zīda spilvendrānu, bet tas arī viss. Ja viss norit bez starpgadījumiem, manas lokas otrajā dienā izskatās šādi:

Lokas ir nedaudz nostiepušās, pie saknēm mati ir nedaudz spuraināki nekā pirmajā dienā, taču kopumā – nekas traks.

Es esmu mēģinājusi daudzos CGM blogos un pamācībās aprakstīto metodi ar matu slapināšanu un kādu produktu pievienošanu, taču mani mati beigās paliek saķepuši un sadalījušies sīkās, neizteiksmīgās šķipsnās. Daudz labāk ir tos neaiztikt vispār.

Ja man pavisam nepatīk tas, ar kādiem matiem esmu piecēlusies, tad nēsāju tos copē. Tā kā trīs dienas bez matu mazgāšanas ir mans absolūtais maksimums, kad jau ir jāņem talkā sausais šampūns, tad šādas dienas negadās pārlieku bieži.

Problēmas ar DevaCurl

Tām, kuras ir padziļinātāk interesējušās par Curly Girl Method, jau būs zināms, ka metodi izveidoja Lorēna Masija. Šeit atrodams mans ieraksts par to, kas jāzina par CGM. Masija vēlāk izveidoja zīmolu DevaCurl, kas bija balstīts uz viņas filozofiju par lokainu matu kopšanu. Čirkainu matu īpašniecēm tas kļuva par kulta zīmolu. Neskatoties uz augstajām cenām, DevaCurl produkti bija ļoti iecienīti un bieži figurēja dažādu CGM influenceru saturā, lokainiem matiem veltītajās mājaslapās un Facebook grupās. Tiesa gan, Latvijā pie šiem produktiem tikt nav pārāk viegli.

Un varbūt tas arī ir labi, jo pēdējā aptuveni gada laikā parādījušās daudzas sūdzības, ka DevaCurl produktu lietošana beigusies ar sabojātiem matiem un pat to izkrišanu. Ayesha Malik ir redzamākā influencere, kura dalījusies ar savu matu stāvokļa pasliktināšanās stāstu, pie kura viņa vaino tieši DevaCurl produktus. Šogad ASV pret DevaCurl tika ierosināta kolektīvā tiesvedība. Es esmu piereģistrējusies šim tematam veltītā Facebook grupā, kur sievietes katru dienu apspriež produktu atgriešanu un dalās ar bildēm, kā pēdējā laikā mainījies viņu matu stāvoklis. Pagaidām nekas droši nav zināms, taču diskusijās dominē pieņēmumi, ka problēmas visdrīzāk saistītas ar DevaCurl no-poo jeb bezšampūna līniju un ka pie vainas varētu būt kādas nesenas izmaiņas produktu izejvielās, jo iepriekš daudzas sievietes šos līdzekļus lietoja bez nekādām sūdzībām.

Lai arī DevaCurl produkti Latvijā nav sastopami, šo gadījumu tomēr gribēju pieminēt, jo zīmola radītāja ir arī visas CGM filozofijas pamatlicēja. Vai tas met ēnu uz CGM kā metodi? Es noteikti pasekošu līdzi tam, kā šī situācija risināsies. Visticamāk, ka problēmas sakne slēpjas kādā sastāvdaļā vai to kombinācijā, taču es esmu sākusi nedaudz piesardzīgāk izturēties pret co-washing jeb matu mazgāšanu ar speciāliem attīrošajiem kondicionieriem.

Šīs ir galvenās lietas, ko vēlējos uzsvērt. Veids, kā es mazgāju, skaloju un veidoju savus matus, nav mainījies kopš pašiem pirmsākumiem. Es laiku pa laikam saņemu Instagram ziņas no dāmām, kuras ir nolēmušas pievērsties CGM, jo viņām radušies jautājumi – vienmēr ļoti priecājos savu iespēju un saprašanas robežās uz tiem atbildēt!

Atgādinu par maniem iepriekšējiem rakstiem par CGM:

Curly Girl Method jeb metode lokainu matu kopšanai un savaldīšanai. Īss ceļvedis

Divi mēneši ar lokainiem matiem: mana pieredze

Četri mēneši ar lokainiem matiem: pārdomas, favorītprodukti un vai var nēsāt cepuri?

Skaisti un veseli mati bez sulfātiem un silikoniem: kādus produktus varam iegādāties Latvijas veikalos

Kā ievērot Curly Girl Method Latvijā? Iepirkšanās internetā

Latviešu zīmols, kas domā par lokainiem matiem. Bio2You jaunā Red Onion & Hairdensyl līnija

2 domas par “Divi gadi ar Curly Girl metodi: ko esmu tajos iemācījusies

Komentēt